Zdržení v boxech - Vina na Fernandově straně?
Při tiskové konferenci po kvalifikaci Lewis Hamilton s úsměvem konstatoval: „Viděli jste to sami. Zvedli mu lízátko a on stál na místě. Mohl jsem jen sedět a čekat. Překvapilo mě, proč nejede.“ Jenže o pár minut dříve tak klidný nebyl. Technici McLarenu totiž nevěřili svým uším, když se po odmávnutí šachovnicovou vlajkou přes vysílačku pustil do Rona Dennise: „Tak takovouhle zatracenou sviňárnu už mi nikdy nedělej!“ Muž, který Hamiltonovi od jeho deseti let pomáhal a stal se mu druhým otcem, se zmohl jen na slova: „Takhle se mnou už nikdy nemluv!“ „Jdi do prdele,“ uzavřel diskuzi Hamilton.
Když Ronn Dennis zlostně odhodil sluchátka, měli pro to televizní komentátoři jednoduché vysvětlení – rozčílil jej Alonso zablokováním Hamiltona. Ve skutečnosti jej naštval Hamilton a nebylo to jediná věc, kterou mu provedl. „To co se stalo, je naprosto nepřijatelné. Naším cílem je vždy zajistit naprosto rovné podmínky pro oba jezdce. Bylo dohodnuto, že tentokrát je řada na Fernandovi, aby spotřeboval více paliva. Měl vyjet z boxu jako první, jenže Hamilton vyjel před ním a to vyvolalo napětí v boxech. Byl požádán, aby si pořadí vyměnili, ale neuposlechl. Tím se celý náš plán pro kvalifikaci zhroutil. Byla to jeho chyba. To, že Fernando zůstal stát, je věc jeho inženýra. Ten o tom rozhoduje, nikoliv jezdec,“ řekl Dennis.
Ač byl Hamilton vysílačkou pětkrát vyzván, aby Alonsa pustil před sebe, při tiskové konferenci tvrdil, že mu nikdo nic takového neřekl. Jenže o pár minut později pro britskou ITV už přiznal, že jej tým o to žádal, ale že Alonso byl příliš pomalý, takže jej před sebe nemohl pustit. Když pak byl Alonso pozdržen při předposlední zastávce v boxech a situaci zkomplikovala zamotaná tkanice ohřívací deky Alonsovy pravé přední pneumatiky, dostal se tým pod časový tlak. Při příjezdu do boxu k poslední zastávce dostal Alfonso vysílačkou od svého inženýra pokyn, aby po odbavení počkal 20 sekund kvůli provozu na trati (potvrdil to záznam, který má FIA k dispozici). Alonso vyjel až asi deset sekund poté, co k tomu dostal pokyn. Do svého posledního kola vjížděl pouhé dvě sekundy před vypršením časového limitu. Hamiltonova zastávka trvala šest sekund, další sekundy ztratil rozjetím a znovu zastavením. Není tedy vůbec jisté, zda by i bez Alonsova manévru poslední měřené kolo stihnul (během nájezdu do něj musel tak či tak zpomalit, aby před sebe pustil Räikkönena jedoucího měřené kolo).
Nepochopitelný je ovšem trest pro McLaren – nezapočetí bodů do Poháru konstruktérů a neúčast na stupních vítězů viní z nesportovního chování tým. Proč tedy byl postižen jezdec, který takovýto manévr nemohl učinit svévolně? Alonso po závodě řekl: „Můj týmový kolega neposlouchal vedení týmu, zachoval se novým způsobem.“ Hamiltonovi s jeho úspěchy narostlo sebevědomí a agresivní styl, který mu získává úspěchy na trati, začal je uplatňovat na trati i mimo ni vůči svému největšímu soupeři v boji o titul. Hamiltonova vzpoura týmu uškodila nejen ztrátou bodů, ale i pověsti. Nicméně je jasné, že nový Hamiltonův styl vede k úspěchu. V Budapešti měl možná Alonso na své straně většinu členů týmu, ale Hamilton je tou novou hvězdou, které patří budoucnost. Pro Alfonsa je situace jasná- s otevřenou náručí jeho spory sledují BMW, Renault i vedení Toyoty. Nelze přitom zapomínat na to, že za Alonsem k McLarenu přišli hlavní sponzoři týmu, tedy Vodafone a Santander. I z tohoto pohledu bude zajímavé sledovat jeho další kroky. Například jeho přestup k Renaultu, tedy k ING, by pro Santander byl těžkou ranou a účast španělské banky ve F1 by tím ztratila smysl.
Zdroj: Srpnové číslo časopisu Formule